onsdag, augusti 20

Min inställning till mat

Jo, vad går lag på för kost då? GI är modernt just nu. Och nej, jag är ingen GI-människa. Jag njuter för mycket av en god pasta på vanlig italiensk vit pasta :-)

Jag tycker soppor & Co är rena dumheter. Visst. evtl. om man vill kickstarta lite. Kanske då. Men nej, jag tycker det är dumt. Kickstarta med frukt och grönsaker istället. Koka din egna grönsakssoppa. Eller tomatsoppa. Eller gör en smarrig sallad.

GI då? Jo, om ngn vill göra det så är det ju deras sak. Och ja jag har dragit in på kolhydraterna... Till lunch ber jag om mer grönsaker tex istället för pasta/potatis/ris... Men jag ser ingen vits med att inte äta kolhydrater alls. Läste på ngn blogg att personen i fråga hade ätit två frukter ena dagen och det var för mycket. VA??!!!! En kost som inte tillåter mig att frossa i froukt är helt klart inte min. Men dte verkar ju funka och ni där ute mår ju bra, så kör hårt ;-) Kan tillägga att jag inte är insatt i denna kostform, snappar upp lite här och där bara...

Min frukost består av yoghurt med müsli och lite torkad frukt samt en skiva mörkt bröd med ost och ngn grönsak på. Och får jag inte den frukosten blir jag ledsen :-) Kvällsmaten blirkanske sallad, frukt, soppa (hemmalagad grönsakssoppa tex), en smörgås eller ngt liknande... Orkar inte lägga ner tid på min kvällsmat efter jobbet helt enkelt. Lunchen äter jag på jobbet, så det blir lite kött/fisk/fågel om vartannat. Och när jag äter smör är det riktigt smör. Lightvariant på ost vägrar jag äta och mjölken har sina 3% fett (minst) ;-) Jag njuter helldre av mindre än att det smakar hälften så gott! Samtidigt tycker jag inte om fet mat, dvs för mycket grädde eller ost i maten går helt enkelt inte ner...

Jag mår bra av det jag äter och känner att jag inte missar ngt som jag åt för mycket av innan.

Och nej, jag vill inte kritisera er därute, alla sätt är bra som ni mår bra av! Förutom sopp-dietarna. För tänkte ni gå på soppor hela livet eller? Verkar trist och dyrt.

3 kommentarer:

Helen sa...

du å jag verkar ha samma synsett på mat.. orkar inte med alla olika dieter å sånt.. vanlig mat tack men inget småätande.. bara gott en dag i veckan åsså motion..
det är mitt sett att komma till rätt vikt å sen stanna där..
kram

Anonym sa...

Man ska ju helt klart köra på det som passar bäst för ens kropp så den kan fungera normalt :) Kör GI själv och äter inte sådär jättemycket frukt, men det blir väl ändå 2 om dagen eller så. Men det ska man ju eg utesluta i början. Men det skiter jag i, är ju ett så bra mellanmål!

Isabelle sa...

@helen: ja och att stanna på den vikten är ju det som är svårt :-P

@emma: ja visst är det, kan inte alls tänka mig ett liv utan frukt! Och du har helt rätt: alla måste hitta sin kost som dom mår bra av i längden!